TUTUSTU
/TAITEILIJOIHIN 

Art for All Festivaali tutkii taiteen ja tieteen rajapintaa, kun taiteilijat tekevät yhteistyötä puutarhan tutkijoiden kanssa.



Festivaalia edeltää viikon mittainen Puutarharesidenssi, missä taiteilijat valmistelevat teoksensa poikkitaiteellisessa ympäristössä.







Laura Hasanen and Zara Asgher






















@_softspots              @zaraasgher

Laura Hasanen on suomalais-amerikkalainen Helsingissä asuva taiteilija ja kuvataidekasvattaja. 2015 hän valmistui taiteen kandidaatiksi Bostonin School of the Museum of Fine Artsista. Tällä hetkellä Hasanen suorittaa maisterin tutkintoa Aalto yliopistossa kuvataidekasvatuksen sekä Nordic visual Arts -opinto-ohjelmissa. hasanenlaura.com


Zara Asgher on poikkitieteellinen kuvataiteilija ja kasvattaja Lahoresta Pakistanista. Hän valmistuin Lahoren National Collage of Artsista 2011. Hänet on palkittu muun muassa 10 Best Works of the Young Artists Exhibitionin Day After Tomorrow-palkinnolla 2012, jonka myönsi Punjabi Arts Counsil. Asgher on ollut mukana ryhmänäyttelyissä Pakistanissa, Nepalissa, UEA:ssa ja Intiassa. Hänelle myönnettiin myös stipendi Aalto-yliopiston Visual Studies and Art Education-maisteriohjelmaan.


lick-drip-spit-splat
2022, video and mixed media installation

Pohdimme teoksemme kautta vartaloa tiedon välittäjänä ja kuinka voisimme opettaa sitä oppimaan pois perinteisistä tavoista kerätä tietoa ja ylipäätään olla olemassa. Olemme valinneet teokseemme epätavallisen tiedonhankinnan muodon nuolemisen ja tarkastelemme sen mahdollisuuksia tuottaa uutta tietoa ja dokumentoida luonnonmateriaaleja. Useiden kokeilujen jälkeen huomasimme, että nuoleminen toimintana alkoi muuttua joksikin muuksi kuin vain maistamisen kokemukseksi. Kielemme suhde erilaisiin materiaaleihin ja aineisiin muuttui. Tutkiessamme tätä toimintaa tulimme tietoiseksi vartalon muuttuneesta suhteesta näihin materiaaleihin. Maun merkitys väheni ja tärkeäksi toiminnaksi muodostui uusien vuorovaikutus- ja samaistumistapojen oppiminen sekä poisoppiminen vanhoista tavoista tuottaa tietoa ja siitä miten olla vuorovaikutuksessa maailman kanssa.






Kati Silo




















@k4t1s1lo
Työskentelen tekstiilien ja kuvanveiston parissa. Nautin käsityöllisistä menetelmistä, joiden kautta olen konkreettisesti läsnä materiaalin ja muodon sekä näiden työstämisen kanssa. Olen kiinnostunut tarkastelemaan arkisia asioita ja hetkiä, kommunikaatiota, jälkiä, sekä erilaisia materiaaleja ja tavaroita. Aloitan syksyllä opinnot Kuvataideakatemiassa. katisilo.com

laahaa vaan (Dragging)
2022, mixed media installation

Laahaa, menemisen mukana seuraava

Vetää perässä, jäljessä, takaa, raahata

Jättää jälkiä pintaan

Laahaa vasten, kiinni pinnassa, vastakkain, puhki kulunut

Raahaamisen reitti liikkuu pinnalla

Jatkuva laahaus


laahaa vaan (2022) on installaatio, joka koostuu veistoksista ja ääniteoksesta. Kokonaisuus tarkastelee laahaamisen kokemusta ja raahaamisen pintaan synnyttämiä jälkiä ja reittejä.







Jari Koho
















J. Koho on laaja-alainen äänitaiteilija, joka on urallaa tehnyt performansseja, ääni-installaatioita, kuuntelukarttoja, äänikävelyjä, radioteoksia ja sävellyksiä. Viimeaikoinen häntä ovat kiinnostaneet myös kuuntelutavat ja teoriat. vuosi.bandcamp.com 


Kuulostelua
2022, sound installation

Kuulostelua on paikkasidonnainen ääni-installaatio, joka yhdistää Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan selkeästi aistittavia ja juuri ja juuri kuuluvia ääniä. Kantavana teemana teoksessa on taiteilijan kiinnostus arkipäiväisiä elinympäristöjä kohtaan ja sen miten niitä voisi lähestyä, ymmärtää ja kokea erilaisilla tavoilla. Pyrkimyksenä on myös lähestyä, tarkastella ja huomioida erilaisia suhteita, vuorovaikutusta ja monitahoisia yhteyksiä eri toimijoiden kuten ihmisten, eläinten, kasvien, materiaalien, teknologian, maantieteellisten lokaatioiden ja mikroilmastojen välillä.









Daniela Pascual

Daniela Pascual (Quito, 1993) on taiteilija, jolla on taustaa sosiaali- ja hallintotieteissä. Hän luo yhteyksiä näiden kahden alan välille tuodakseen esille erilaisia tapoja elää. Pascual Esparzan taide on paikkaan reagoivaa ja hänen tutkimustyönsä käsittelee kasveja ja näkemisen toimintoja. 2012 hän valmistui taiteen maisteriksi Kuvataideakatemian Live Art and Performance Studies-ohjelmasta. danielapascual.com

Desire paths | Kaisaniemi
2022, performance and site-specific installation

Kivisten polkujen vierustalla näkyy kulumaa. Se on kulunut polku, jonka ovat aikaan saaneet harha-askeleet. Ne ovat oikoteitä, kiertoteitä luvattomia reittejä. Kaupunki on niitä täynnä. Jotkut kutsuvat niitä tottelemattomuudeksi toiset mieliteoiksi. Teokseni Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa vie minut puutarhan poluille ja reiteille, seuraan muiden jättämiä jälkiä ja annan itselleni luvan ajelehtia. Liikun puutarhassa löytääkseni tuttuja ja kuuluvuuden tunnetta, väliaikaisia juuria ja toivon että tulet mukaan. Tule käymään pienellä kasvihuoneella lähellä pääsisäänkäyntiä. Olen siellä päivittäin ohjaamassa sinua oikealle polulle. Jos en ole paikalla, löydät kyllä ohjeet. Desire path / Kaisaniemi on kehys, jonka läpi tarkastelen, jaan ja kokeilen uudelleen tauolla olleen tutkimukseni ajatuksen virtauksia.Mukavaa, jos pääset mukaan! Muista mukavat jalkineet.





Zhao Xingrui




















@7digitalpoet
Zhao on koulutukseltaan visuaalisen viestinnän suunnittelija ja työskentelee digitaalisen taiteen parissa. Hänen taiteelliseen työskentelyynsä kuuluu poikkitieteellisyys ja hänellä on useita identiteettejä, jotka ovat omistautuneita digitaalisen mediataiteen tutkimiselle. Zhao on tuottanut sekä graafista taidetta että videotaidetta ja hänen töitään on ollut esillä Shanghai Biennalessa, Picnic Art Festivaaleilla, Kurtz Art Centerissä, tx Huaihaissa jne. Taiteellisessa työskentelyssään Zhao tutkii omistautuneesti uusia visuaalisen ilmaisun tapoja ja tuottamisen ja näytteilleasettamisen mahdollisuuksia.


no soil
2022, multi-screen installation

Ihmiset elävät maasta. Synnymme ja elämme, kuljemme ja kuolemme maan päällä ja lopulta katoamme sen uumeniin. Maa on sielu, henkinen pääoma, jonka ansiosta lajimme kukoistaa. Se on monimuotoisuuden huipentuma, joka vaikuttaa terveyteemme, sosiaaliseen käyttäytymiseemme ja jopa kulttuuriimme. Maapallon teollistumisen myötä ihmisen vaikutus maaperään on ollut suuri. Väkiluvun kasvaessa käytämme maan resursseja, mikä on johtamassa ihmiskunnan tuhoutumiseen. Yritämme parhaamme, mutta luonnon tasapaino on jo järkkynyt tuhoisan toimintamme ansiosta. Teosteni tarkoitus on saada ihmiset ajattelemaan ihmisen ja maaperän yhteyden tärkeyttä. Kasvofiltterit kuvaavat ihmisen tapaa muokata maaperää. Urbanisaatio, metsäkato, happamoituminen, aavikoituminen ja suolaantuminen, eroosio ja kaivosteollisuus. Teoksissani kuvat näistä synneistä heijastuvat kokijan kasvoihin vahvana muistutuksena teoistamme.ja herättelevät ihmisten omaatuntoa.





Maya Oliva




















@maya.oliva
Maya Oliva Hiljattain Helsingistä tukikohdan löytänyt tanssija ja koreografi Maya Olivia syntyi Montrealissa italialais-puolalaiseen perheeseen, mutta vietti lapsuutensa Italian Firentzessä. Nuorena hän matkusti New Yorkiin, Milanoon ja Brysseliin ja opiskeli nykytanssi P.A.R.TS.issa, josta valmistui 2016. Tämän jälkeen hän toiminut erilaisissa työryhmissä luoden performanssiesityksiä Intiassa, Prahassa, Brysselissä ja Italiassa sekä nyt Helsingissä, missä hän opiskeli koreografiaa ja valmistuin taiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulusta tänä vuonna. Olivian teokset lähestyvät tanssia nomadisen välitilan näkökulmasta ja kuvastavat jatkuvaa joksikin tulemista. Toiveena olisi pystyä elämään näissä välitiloissa, missä määrittelemätömyys ja monitulkintaisuus ovat voimavara ja muodonmuutos tunnistettavasta toiseen olisi jopa hirviömäinen.


mo·stru·ó·sa
2022, performance

Tämä tanssiteos liikkuu Kasvitieteellisen puutarhan eri tiloissa. Se liikkuu ihmisyyden, eläimellisyyden ja orgaanisen materian välillä jatkuvassa muutoksessa. Tämä mutaation muuntama organismi matkustaa ekosysteemistä toiseen sallien ympäristön täyttää sen hengityksen ja kyllästää sen liikkeen. Muutun hirviöksi, joka kurottaa orastavat juurensa kohti muita eläviä organismeja. Tämä on jotain mitä tunnen, mutta en voi ymmärtää. Liikun yleisön seassa heidän katsellessa muista töitä ja niin halutessaan he voivat surata minua ja katsoa kun asutan, sopedun ja muutan muotoani.





Shambhavi Singh




















@bambaliino
Shambhavi Singh on Intiasta kotoisin oleva ja tällä hetkellä Helsingissä asuva graafinen taiteilja ja tutkija. Singh on Visuaalisen viestinnän muotoilun maisteri Aallosta ja opiskellut myös psykologiaa. Taiteellisessa työskentelyssään hän käsittelee erityisesti ?kuvallisia narratiiveja?, sarjakuvia ja ?...? erilaisia materiaaleja käyttäen. Hänen työnsä ovat sarjakuvia, printtejä, animaatioita, zinejä ja muraaleja, jotka käsittelevät soisaalisen epätasa-arvon teemaa sekä ihmisten kdonnutta yhteyttä elinympäristöönsä. Singhin teosten tarinat liikkuvat leikkisästi tavanomaisen ja absurdin välillä.


Trickle trickle, soil and sizzle
2022, guache paintings on paper

Trickle trickle, soil and sizzle on kokoelma kerronnallisia maalauksia, jotka tutkivat ihmisen ja hänen asuinmpäristönsä suhdetta. Teoskokonaisuus tarkastelee kasvitieteellistä puutarhaa sosiaalisen ja kulttuurisena instituutiona, joka on historian saatossa esitellyt maapallon eteläosien erämaaita eksoottisina saalina. Kasvihuoneissa villin luonnon kasvit muuttuvat ruukkukasveiksi, luonnon antimesta tulee kulttuuria edustava esine, jota käytetään viihde ja koulutustarkoituksiin. Teokseni pohtivat tästä syntyviä ajatuksia maastojen vastakohdista: steriili ja hedelmällinen, hiljainen ja myrskyisä. Lisäksi työni käsittelevät muuttoliikkeen, kuuluvuuden tunteen, viljelyn ja asuttamisen käsitteitä.