TAPAA
/TAITEILIJAT 

Festivaalin teemana on menestys ja kunnia. Teema kyseenalaistaa kapitalistisen yhteiskunnan tulevaisuuden ja pohtii vaihtoehtoisia ja joustavia menestyksen määritelmiä. Valitut taiteilijat tutkivat menestyksen käsitettä modernissa yhteiskunnassa eri näkökulmista ja materiaaleista käsin, kritisoiden menestyksen ihannekuvaa ja paljastaen sen taustalla piilevän työmäärän ja uupumuksen. Taiteilijat pohtivat kuluttamisen ideologiaa, menestyksen kulttia, elämän nopeaa tahtia ja sen vastavoimia. Näyttely ravistelee Hansakäytävän kaupallista ympäristöä ja asettaa kauppakeskusten ja toimistojen rakennetun ympäristön vastakkain luonnon ja emotionaalisuuden kanssa. Teokset heijastavat henkilökohtaisia näkökulmia ja vaihtelevia tunteita menestystä kohtaan.

Osana festivaalia taiteilijat kutsuttiin neljän päivän residenssiin Easton-kauppakeskukseen, jossa he työskentelivät yhdessä ennen näyttelyn alkua.

Lue lisää taiteilijoista ja teoksista alla:








Mira caselius

Mira Caselius























@mira_caselius
Mira Caselius (Suomi, 1984) on monialainen taiteilija Helsingistä. Hänen pääasialliset välineensä ovat vesiväri ja muste, mutta hänen metodinsa vaihtelevat piirustuksesta ja maalauksesta videoon, installaatiotaiteeseen ja kirjoittamiseen. Caseliuksen melankoliset, hienovaraisesti emotionaaliset teoksensa tutkivat sosiaalisia rakenteita, sukupolvien välisiä emotionaalisia muistoja, mielenterveysongelmien sosiaalisia syitä ja kuvaavat ihmisiä toisiinsa kytkeytyneinä verkostoina, jotka ylittävät ajan ja paikan rajat.


2025 Nainen solmussa (lyijykynä ja vesiväri paperille)

2025 Selvitä minut (värillinen muste ja vesiväri paperille)

2024 Kulunut (vesiväri ja muste paperille)

2023 Tänään painovoima on suurempi (lyijykynä ja vesiväri paperille)

2024 Oma tila (vesiväri ja muste paperille)
2023 Elämän mahdottomuus (värillinen muste paperille)



Sarja vesiväri- ja mustemaalauksia pohjautuu Caseliuksen henkilökohtaisiin tunteisiin vaikeuksista sopeutua tehokkuusyhteiskuntaan ja sen normeihin. Hän kokee tapahtumat ja ajatukset usein fyysisesti, mikä kuvastuu (oma)kuvissa, joissa ihmiset nähdään perfektionismin ja menestyksen kultin paineiden kourissa. Yhteiskunta ja media yrittävät kasvattaa nuoria tähän kulttiin, mikä saa ihmisen menemään solmuun. Maalaus ”Nainen solmussa” valmistui osana Art for All -festivaalin residenssiä elokuussa 2025.





Alan Guerra


























Alan Guerra on meksikolainen klassinen kitaristi. Hänen kansainvälinen uransa on vienyt häntä esiintymään, opettamaan, edistämään latinalaisamerikkalaista musiikkia ja kehittämään erilaisia kulttuuriprojekteja.  Urallaan hän yhdistää klassisen ohjelmiston esittämisen meksikolaisten kansanperinteiden tutkimukseen ja levittämiseen. Guerra on esiintynyt niin soolona kuin yhteistyöprojekteissa tunnetuissa konserttisaleissa, kuten Musiikkitalossa Helsingissä, sekä festivaaleilla, kuten Cervantino International Festivalilla, Kaustisen kansanmusiikkifestivaalilla, Sinaloa Cultural Festivalilla sekä Feel Helsingissä.  Hän on esiintynyt ”Jaranas del Norte” ja ”Ensamble Youak” -yhtyeiden kanssa levittäen Meksikon kansanmusiikkia nykyaikaisissa muodoissa.


Echoes of Glory

Klassisen musiikin esitys

Esitykset:
Perjantai 22.8. Klo 19:45
Sunnuntai 24.8. Klo 16:00-19:00

Echoes of Glory on sarja kitaraesityksiä, joiden tarkoituksena on tuoda ostoskeskuksen jokapäiväisen melun keskelle rauhallisia, pohdiskelevia ja hienovaraisen juhlallisia hetkiä. Projekti perustuu ajatukseen, että ”menestys” ei tarkoita äänekkyyttä, nopeutta tai tuottoisuutta, vaan hiljaista erinomaisuutta, emotionaalista syvyyttä ja ihmisten välisiä yhteyksiä.

Avajaisiltana perjantaina 22.8. ja sunnuntaina 24.8. Alan Guerra esittää lyhyitä klassisen kitaran kappaleita kulkien Eastonissa, sulautuen osaksi tilaa. Ohjelmistossa on teoksia säveltäjiltä kuten Francisco Tárrega, Heitor Villa-Lobos ja Johann Sebastian Bach – kappaleita, jotka ilmentävät sekä teknistä mestaruutta että tunne-elämän vivahteita.

Musiikki toimii pehmeänä häiriötekijänä kaupallisessa ympäristössä: se on hidas, vilpitön tarjous, joka tuo vastapainoa nopeatempoiselle shoppailulle ja kuluttamiselle. Yleisö voi pysähtyä kuuntelemaan tai vain kulkea ohi – esitys ei ole lavastettu, vaan integroitu kauppakeskuksen jokapäiväiseen rytmiin. Kitara, intiimiyden ja ilmaisun instrumentti, tarjoaa voimakkaan metaforan vaihtoehtoisille menestymisen muodoille: niille, jotka ovat sisäisiä, elettyjä ja koettuja, eikä nähtäviä tai ostettavia.








Calvin Guillot




















@cgxatlas
calvinguillot.com
Calvin Guillot (Kolumbia, 1990) on monialainen kuvataiteilija, joka asuu Helsingissä. Hänen välineinään vaihtelevat niin perinteinen maalaustaide ja katutaide, generatiivinen taide ja tekoäly kuin parametrinen kuvanveisto ja keinotekoinen elämä. Hän pyrkii löytämään uusia tapoja olla vuorovaikutuksessa ympäröivän maailman kanssa ja haluaa pienentää yleisön egoa tutkimalla ylevyyttä, äärettömyyttä ja identiteettiä. Guillot haluaa laajentaa taiteen tekotapoja rajoja taiteen, tieteen ja teknologian risteyskohdassa. Hän uskoo, että konteksti on taideteoksen perustavanlaatuisin osa: teokset ovat yhteydessä toisiinsa yhteisen löytämisen, kokeilun ja leikin prosessin kautta.  


Consumed

2025, videoteos, kaiuttimet

Guillot'n mukaan nykymaailman moniin ongelmiin on syynä rajoittamaton kulutus, johon nykyinen kapitalismi kannustaa ja joka on sen kannalta välttämätöntä. Hänen kokee ostoskeskuksen tuhlailevan kaupunkisuunnittelun symbolina, jossa uudet rakennukset, metroasemat ja asuinalueet edistävät ostoskeskusten syntymistä jopa olemassa olevien ostoskeskusten viereen.

Digitaalinen videoteos herättää kysymyksen: kuinka paljon pitää vielä rakentaa, ennen kuin se riittää? Guillot’n videolla kuvat ja kartat Itä-Helsingistä sekä simuloitu geometria yhdistyvät tulevaisuusvisioksi ylisuuren kulutuksen kiihdyttämästä ostoskeskusten hallitsemattomasta kasvusta.









Aida Matuseviciute

















@aifourda
Aida Matuseviciute on liettualaislähtöinen käsitteellinen, monialainen ja intermedia-taiteilija, joka asuu ja työskentelee Helsingissä. Aida on suorittanut kandidaatin tutkinnon Vilnan taideakatemiassa ja maisterin tutkinnon Aalto-yliopiston muotoilun laitoksella. Hänen työnsä keskittyy pääasiassa terapeuttisen ekologian tutkimukseen ja ihmisten herkkyyden kehittämiseen luovien ympäristökäytäntöjen ja yhteiskunnallisten valtasuhteiden monimutkaisuuden kautta. Nämä ilmenevät kiinnostuksena eri aistien ja havainnoinnin kykyihin. Kysymysten selvittämiseen Aida käyttää monipuolisia menetelmiä, kuten arkaista symboliikkaa, kielellisiä työkaluja, ritualismia, alkuperäiskansojen kosmologiaa, meditatiivista taideterapiaa, etnografiaa ja kehollisia käytäntöjä. Tekstiili- ja painoaloilta sekä regeneratiivisen muodin parissa kerätyn kokemuksen ansiosta hänellä on ymmärrys kosketukseen liittyvästä materiaalisuudesta ja tämä syventää kosketuksen käsitteellistä analyysia. Samoin hän painottaa hiljaisen tiedon tutkimista tehdessään ympäristötietoisia päätöksiä taiteellisessa toiminnassaan.


Who consumes you?

2025, sekatekniikka, leivinpaperi

Vaikka ihminen kontrolloi muita eläviä lajeja, uusia saalistajatyyppejä kehittyy lisää. ”Kuka kuluttaa sinua?” tutkailee sellaisten uusien ravintoketjujen syntyä, joissa ihmiset ovat ravintoa. Vaikka ihmiset ovat paenneet muiden nisäkkäiden ja eläinlajien välisestä tunnetusta ravintoketjusta, nykymaailmassa ihmisiä kuluttavat  jalostetut elintarvikkeilla, pahat ajatukset, kehnosti määritellyt ongelmat, sisäiset tai ulkoiset konfliktit, yhteiskunnalliset odotukset, ympäristön pilaantuminen ja lopulta jatkuva pyrkimys hallita luontoa.

Matuseviciuten taiteellinen tutkimus tapahtuu dokumentoimalla ja keräämällä käytettyjä leivinpapereita päivällisiltä. Muodot syntyivät asettamalla jalostettuja elintarvikkeita leivinpaperille. Projekti tutkii ihmiskunnan halukkuutta hallita luontoa. Abstraktit ruokailun jälkeiset muodot viittaavat tuotteita prosessoivien ihmisten ja bakteerien sisäiseen maisemaan.






Olli Pikkarainen






















@olli_asia
OLLI.asia
Olli Pikkarainen (Suomi, 1983) on työskennellyt 15 vuotta animoimalla outoja unia ja digitaalisia maailmoja peliteollisuuden parissa. Hänen luova matkansa Helsingissä alkoi 20 vuotta sitten Kauppakartanonkadulla, lähellä Itäkeskusta.


Gloryhole™

2025, videoinstallaatio

Gloryhole™ on paikka, jonka lopputulos on tuntematon – mutta johon astutaan vapaaehtoisesti. Kauppakeskuksista tutun infonäytön sijaan ruudulla näkyy dystooppinen visio, jossa Itäkeskuksesta on jäljellä vain sivilisaation jäänteet. Teos asettaa vastakkain menetyksen ja menestyksen, häpeän ja halun. Mitä meistä jää jäljelle kaiken halun jälkeen?

Gloryhole™ on luotu fotogrammetrian avulla, tekniikalla, jossa palasia suomalaisista metsistä on skannattu 3D-malleiksi ja lopulta yhdistetty surrealistiseksi maisemaksi pelimoottorin sisällä.








Taru Samola




















Tarusamola.com
Taru Samola (Suomi, 1984) on valokuvataiteilija ja kirjailija, jonka teokset käsittelevät halun, vallan, häpeän ja ruumiillisuuden teemoja. Samola yhdistää valokuvia erilaisiin tilallisiin, narratiivisiin ja kierrätysmateriaaleihin. Maaseudulla asuvana henkilönä, jolla ei ole ajokorttia, Samolan tavoitteena on tuottaa suurikokoisia teoksia, joiden kuljetus onnistuu tarvittaessa kompaktissa tilassa, kuten junan ylähyllyllä tai polkupyörän laukussa.


(katse)

2025, Cyanotype on thermal paper

Samola näkee kapitalismin viljelevän jatkuvaa riittämättömyyden tunnetta ja halua tulla parhaaksi versioksi itsestään – olipa kyseessä sitten ulkonäkö, ura tai huomio. Toisaalta nähdyksi tuleminen on hyväksynnän ja yksilöllisyyden merkki, jota pidetään terveenä ja kypsänä. Samolan installaatio lainaa Michel Foucaultin ajatusta panoptisesta katseesta. Foucaultin mukaan normatiivinen katse ulottuu yhteiskunnan kaikkiin kolkkiin ja saa yksilöt sisäistämään yhteiskunnan oletukset kuvitellen, että he seuraavat omaa sisäistä tahtoaan. Samola on käyttänyt uudelleen yli 300 ostokuittia painamalla niihin syanotyyppimenetelmällä, luoden monikerroksisia merkityksiä ja toimintoja. Jokainen paperi on todiste kaupallisesta transaktiosta, mutta kokonaisuutena ne muodostavat uhkaavamman kokonaisuuden, joka tuijottaa meitä Hansakäytävältä.







Joonas Siren (Suomi, 1983) valmistui kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta vuonna 2013, kuvataiteen kandidaatiksi vuonna 2012 ja myös kuvataiteen maisteriksi viiden eri pohjoismaisen taideakatemian yhteisestä Nordic Sound Art -opinto-ohjelmasta vuonna 2012. Akatemiat työskentelevät monitieteisesti käyttäen usein ääntä taiteellisena materiaalina, mutta eivät pelkästään musiikillisessa mielessä. Joonaksen työt ovat usein installaatioita, jotka yleensä sisältävät tietokoneella ohjelmoituja elementtejä.


Capital Logic

2025, Liikkuva kuva, äänimaailma

Capital Logic on installaatio, joka koostuu liikkuvasta kuvasta, generatiivisesta ääniympäristöstä ja paikkasidonnaisista eleistä. Generatiivisen teoksen äänimateriaalina on käytetty Itäkeskuksen äänimainosten tallenteita, mutta ne on täysin muokattu äänenkorkeuden muutoksilla, ajan venyttämisellä ja muilla äänimanipulaatioilla. Teos luo Itäkeskuksen ääniympäristöön aavemaisen ja absurdin tunnelman. Installaatiopaikkaa on myös muokattu erilaisilla kapitalistisen kulttuurin jäännösesineillä. Liikkuva kuva käyttää mainosten kliseitä toimimattomalla tavalla.





Jorden Senior






















@jordensenior
Jorden Senior on valokuvataiteilija, joka työskentelee kokeellisten valokuvausprosessien parissa. Hän käyttää arvaamattomia pimiötekniikoita, kuten mordançage, litografia ja vaihtoehtoisia kemikaaleja, luodakseen valokuvia, jotka ovat ajallisia, kemiallisia objekteja. Hän käyttää näitä ennakoimattomia prosesseja tutkiakseen pinnan ja syvyyden välistä suhdetta, paljastaen kuvan ja kohteen piilevät kerrokset muuttamalla itse valokuvan aineellisuutta.


Beneath the Surface

2025, Valokuvavedos paperille, Mordançage

Beneath the Surface tutkii rakennetun ympäristön piilotettuja kerroksia analogisten valokuvausprosessien avulla. Jokainen kuva alkaa filminegatiivina, joka kehitetään ja tulostetaan käsin taiteilijan pimiössä ennen mordançage-prosessia, jossa hopeaemulsio pehmennetään kemiallisesti, jolloin osa kuvasta nousee, vääristyy tai valkaistuu. Tämä muutos ei viittaa rappeutumiseen, vaan heijastaa puhtaiden kaupallisten julkisivujen takana olevaa konkreettista, kerroksellista todellisuutta – jotain joustavampaa ja elävämpää kuin ulkonäkö antaa ymmärtää.


Vilma Vanhanen




























@vilma.vanhanen
Vilma Vanhanen (Suomi, 1997) on monialainen nykytaiteilija ja muotoilija. Töissään hän tutkii epäoikeudenmukaisuutta, traumoja, empatiaa ja vapautta yhdistämällä aktivismia, veistoksia, tilallisia installaatioita, materiaalien tutkimusta ja kehollisia kokemuksia. Vanhasen taiteellinen prosessi toteutuu kiireisen pakkomielteen kautta – olipa kyse sitten suuttumuksesta, uteliaisuudesta tai syvällisestä yhteyden tarpeesta – jossa intuitio on usein avainasemassa. Hän kiinnittyy huomiotta jääneisiin tai unohdettuihin aiheisiin, joille hän haluaa tuoda lisää näkyvyyttä ja edistää monimutkaisten kysymysten ymmärtämistä.


Watch me on Insta live, when I discard myself!!!

2025, Performanssi ja striimaus Instagramissa

Vanhanen kuvailee itseään henkilönä, joka on viettänyt nuoruutensa pääasiassa lähiöiden ostoskeskuksissa. Näihin muistoihin liittyy ristiriitaisia tunteita, sillä nyt hän on kuluttaja-aikuisena vihdoin tervetullut ostoskeskuksiin, mutta ei halua enää viettää aikaa niissä.

Esitys kyseenalaistaa menestyksen ja häpeän mittarit, erityisesti sosiaalisessa mediassa. Ollakseen uskottava, menestyksen on oltava näkyvä joko materialistisesti tai numeerisena arvona. On oltava avoin ja aito, mutta ei saa julkaista huonon päivän juttuja. Vaatimukset ovat kovat, mutta julkaisujen täytyy näyttää vaivattomilta.

Performanssi etenee kolmen päivän ajan käyttämättömässä liiketilassa ja Instagramin livestriimissä. Vanhanen tuo koko vaatekaappinsa liikkeeseen ja arvioi vaatteita yksi kerrallaan, konmari-tyyliin, hylkäämällä toiset ja säilyttämällä toiset. Mitkä vaatteet ja tanssimoovit tuovat postauksille enemmän katseluita? Entä jos kukaan ei katso, onko hän edes olemassa? Pysähtyvätkö kauppakeskuksen kävijät katsomaan? Pitäisikö heidän tuntea empatiaa jos postaukset ovat epäonnistuneita?

Minja Yletyinen + Arto Muukka



















Minja Yletyinen on helsinkiläinen monialainen taiteilija. Polvijärvellä, Pohjois-Karjalassa syntynyt Yletyisen tutkimukseen ja yhteistyöhön pohjautuvissa teoksissa pohditaan elettyjä kokemuksia luokan ja leikin teemojen kautta.

Arto Muukka on helsinkiläinen näyttelijä, klovni ja fyysisen teatterin opettaja. Yhdessä taiteilija ja näyttelijä Annukka Lindqvistin kanssa he muodostavat klovniduon Nordic Nonsense. Molemmat ovat École LASSAADin alumneja, ja heidän esityksensä Rakkauden Rytmit saa ensi-iltansa Nukketeatteri Sampon uudella Pikku Sampo -lavalla perjantaina 5.9.2025.


The Wrestle

2022-, videoinstallaatio

Kaksi esiintyjää aloittaa pelin, jossa toisen tehtävänä on pukea toinen valkokaulusammattilaisen tai nykytaiteilijan asuun ja toisen vastustaa sitä. Peli jatkuu näin jonkin aikaa, minkä jälkeen roolit vaihtuvat, kunnes ne taas vaihtuvat. Pelissä ei ole voittajaa – se jatkuu uupumukseen asti. Pelin  ytimessä on loputon, työläs ja turhauttava valtataistelu.

Aikanaan JVC TM-1700PN -televisiomalleja käytettiin yleisesti turvallisuusmonitoreina esimerkiksi tällaisissa kauppakeskuksissa. Nykyään ne ovat suosittuja modifioitujen analogisten pelien ja visuaalisen DJ-kulttuurin piirissä. Kuvan epäselvissä reunoissa ja laitteen suuressa ja kömpelössä muodossa on jotain rauhoittavaa. Nostalgia on balsamia pettymyksen ja disillusoitumisen haavoille.

Esittäjät Minja Yletyinen ja Arto Muukka.
Kameramies ja näytelmän ajoitus Jasmin Gummerus.
Konsepti ja ohjaus Minja Yletyinen.